Difference between revisions of "Cirkuläret September 2012"

From AFK Wiki
Jump to: navigation, search
(Skapade sidan med 'Hela cirkuläret i [http://sv.wikipedia.org/wiki/PDF PDF-format] hittar du på [http://www.afk.fi/cirkularet/ AFKs webbsajt]. ==Säsongslut med årsmöte och traditionstävli...')
 
(No difference)

Latest revision as of 10:59, 19 January 2013

Hela cirkuläret i PDF-format hittar du på AFKs webbsajt.

Säsongslut med årsmöte och traditionstävling

AFK:s årsmöte efter verksamhetsårets slut i månadsskiftet april-juni är normalt ingen publiksuccé. Så också i år då bara ett dussintal medlemmar hade hörsammat kallelsen.

Verksamhetsberättelsen visade att den minskning av medlemsantalet som pågått i flera år glädjande nog har avstannat så att vi nu är lika många som i fjol, dvs. 122 medlemmar. Detta sedan 14 nya medlemmar anslutit sig, 8 avgått och 6 strukits på grund av obetalda avgifter.

Den viktigaste händelsen som redovisades från det gångna verksamhetsåret var otvivelaktigt Kameraseuras uppsägning av hyresavtalet för Barnhemsgränd 1, utan erbjudande om ett acceptabelt avtal i stället. Lyckligtvis dök Ungdomsgården Sandels snart upp som ersättande lokal. Klubbens ordförande har i aprilcirkuläret och det här cirkuläret redogjort för omläggningen mera detaljerat.

I verksamhetsplanen för det inledda verksamhetsåret kan noteras att satsningen på ungdomsverksamhet kommer att fortsätta med sikte på att få till stånd en huvudsakligen självstyrd ungdomscirkel. Vidare skall en studioutrustning anskaffas för att ställas upp på Sandels. 2014 fyller AFK 125 år och planeringen av jubileet skall inledas under det påbörjade verksamhetsåret

I bokslutet gick resultaträkningen i det närmaste jämnt ut. Positivt var att Arbis lyckats hålla en kurs mera än året innan i vårt mörkrum. Medlemsavgifter och andra avgifter har inkasserats energiskt av vår skattmästare. Däremot har avkastningen från klubbens andelar i en placeringsfond minskat på grund av det allmänna ekonomiska läget. Cirkulärkostnaderna har kunnat hållas nere tack vare Henri Jalos framgångsrika anskaffning av sponsorer. Budgeten för det påbörjade verksamhetsåret bygger på oförändrade avgifter. Anslagen för nyanskaffningar kommer närmast att styras till utrustning för den planerade studion i Sandels.

I tur att avgå från styrelsen efter sina tvååriga mandatperioder var Mikael Albrecht, Kristian Frantz och Pehr Snellman. Av dessa återvaldes Mikael Albrecht och Kristian Frantz medan Gunnar Lundqvist nyvaldes i stället för Pehr Snellman som avsagt sig återval. Till klubbens ordförande för det nya verksamhetsåret återvaldes Mikael Albrecht. Styrelsemedlemmarnas uppgifter framgår av kontaktrutan i slutet av cirkuläret.

Senare delen av kvällen ägnades Traditionstävlingen för egenhändiga mörkrumskopior och bilder i ädelförfaranden. Motivet var som vanligt fritt och tävlingen dömdes av publiken med röstsedlar där man antecknade sina preferenser och eventuella kommentarer.

Ordföranden har order: Nytt år - ny lokal

Åren flyger förbi med en faslig fart, och för AFK är det dags att inleda det 124:e. verksamhetsåret. Visst är det roligt att vi har många år bakom oss och gedigna traditioner att förvalta. Men alla klubbar och föreningar måste leva i nuet och anpassa sig till en värld som förändras allt snabbare. Därför är det roligt att kunna dra igång ett verksamhetsår som inte bara är en kopia av de föregående, inte bara ett år bland alla andra.

Den absolut största nyheten för i år är våra nya utrymmen. Vi har nämnt det förr, men det bör nämnas igen:

Fr.o.m. verksamhetsåret 2012-2013 hålls AFKs månadsmöten och bildcirkelmöten i ungdomsgården Sandels. Den officiella adressen är Topeliusgatan 2, men ingången är egentligen på Runebergsgatan. Sandels ligger alltså mellan Tölö torg och kyrka, och ingången är på torgets sida. Man kan ta sig dit med spårvagn 3 och 8, samt med kulturspåran 5. Bussarna 41, 42, 45 och 205 stannar vid den närbelägna hållplatsen på Topeliusgatan.

Sandels är en intressant lokal vars utrymmen är mångsidiga och mycket lämpliga för vår verksamhet. Utrymme finns det gott om och användningsgraden är inte oskäligt stor. Det borde alltså gå att ordna saker utan att behöva pruta på schemat alltför mycket. Vi kommer dessutom huvudsakligen att hålla till där utanför ungdomsgårdens egentliga öppethållningstider, vilket betyder att det borde vara lugnt då. Öppethållningstiderna medför dock det största praktiska problemet med flytten. Ytterdörren måste vara låst och vårt utrymme är så långt borta att det inte lönar sig att banka på. Vi kommer att lösa detta genom att stationera en vaktmästare vid dörren ca 17:45 18:10. Det lönar sig alltså att komma i tid! Om man kommer senare måste man ringa någon som är på plats för att bli insläppt.

Ett nytt verksamhetsår medför förstås också en reviderad styrelse och funktionärslista.

Styrelsen:

Funktionärer:

Den kanske mest iögonfallande förändringen i listan är den nya rollen; studiomästare. P.g.a. flytten från Kameraseura kan vi inte längre använda deras studio. Vi får alltså lov att ställa upp en egen. Studiomästaren jobbar fortfarande på detaljerna och vi återkommer senare till det här.

En annan mycket välkommen förändring är ungdomsverksamheten, som startades under Cecilia von Weymarns ledning under det senaste verksamhetsåret. Vi har så småningom kommit i gång och redan fått flera unga medlemmar. Fortsättning följer och verksamheten kommer att utvecklas under det kommande året.

Med dessa ord vill jag önska alla medlemmar välkomna till Sandels.

Micke

Årets tävlingsteman - Prolle analyserar

Oktober/Perspektiv

Ett bra tidsperspektiv ger åldringen med baby i famnen, ju äldre och ju yngre dess bättre. Med tele- och vidvinkelobjektiv varierar man rumsperspektivet. Kraftig delförstoring ersätter de tunga och dyra teleobjektiven. I bergstrakter utnyttjas det atmosfäriska perspektivet, alltså dis. Bildens perspektiv väcker betraktarens intresse endast när det kraftigt avviker från det normala, cirka 40 grader. När brännvidden fördubblas, halveras bildvinkeln. Med vidvinkel utnyttjar man bäst perspektivet genom att ha föremål nära och långt borta.

November/Kreativt

En hund som gräver sig under ett staket, en schimpans som knäcker nötter med en sten. Experter säger visserligen att de bara apar efter mamma, men visst ser det kreativt ut! Mänsklig kreativitet är sällan lika iögonenfallande, men bra exempel är konstnärer av olika slag, och avancerade spel som schack eller tvinnande på Rubik-kuben. Också den gamle fotografen som försöker förklara vad som är kreativt är själv smått kreativ... Mitt motiv är självporträtt med sten i handen, knäckande en nöt!

Januari/Motsats

Går du på hundutställning så försök fånga en Chihuahua som flirtar med en Grand Danois. Utanför mitt servicehus är rollatoråldringar (som jag) en vanlig syn. Jag kunde hålla mig bakom och ta en bild när en ung kille på rullskridskor kommer emot. Inomhus ser jag varje dag åldringar prata med den unga, gravida fysioterapeuten - tre generationer, 0-90 år! Diptyk är krävande, det räcker inte att ta en bild av Chihuahuan och en av Grand Danoisen, och ställa dem bredvid varandra. En idé är att låta diptyken illustrera ett tidsförlopp, bild A en blommande krukväxt, bild B samma växt torr och slokande.

Februari/Frihet

Genast tänker jag på dotterdottersonen Anthon, som fått en trampolin. Vidvinkelnärbild underifrån, rullen full skulle jag förr ha sagt, nu frågar jag: har du akkun laddad? Trampolinen har tyvärr galler runtom, bakgrunden är på sommaren bättre vid en brygga eller hoppställning. Vid simstadion kan man fota hopparen med utsträckta armar, symboliserande flykt och frihet. På en vacker äng eller i skogen skulle jag fotografera en flicka i vitt i ett långt språng.

På en klippa vid havet, ansikte mot sol och storm ger också en känsla av frihet. Och varför inte hamstern, på rymmen från sin bur?

Mars/Musik

Min första tanke är: musik är ljud, alltså omöjligt att fotografera. Nästa tanke: vid sitt bord med massor av tangenter sitter mixaren och ser på den taggiga ljudkurvan. Synligt ljud, som kan fotas, men inte nödvändigt musik! Musikern i sin länstol läsande partitur vore en bra lösning, liksaså tonåringen med hörlurar på huvudet och kanske rullskridskor på fötterna. Och naturligtvis duger musikern med sitt instrument.

April/Skymning

Det kan vara dålig taktik att lämna in solnedgångsbilder, som många domare dömer ut av gammal vana. Placera åtminstone ett hon-han- par som silhuetter på stranden mot solen. Originellare är det att utnyttja ficklampor, pannlampa, eller lykta en mulen kväll strax efter solnedgången. Ställ in högt ISO-tal så du kan fota på fri hand 1/180 sek eller kortare, låt det inte bli för mörkt, då klarar inte kameran kontrasterna!

Maj/Fritt motiv

Det här är åsnebryggan, motivet för den som saknar lust, inspiration, tid, fantasi, kamera, whatever. Men samtidigt ger det fria motivet möjlighet att i arkivet söka fram ännu outnyttjade mästerskott, som inte passar för något av de andra motiven.

Prolle

Clas Nordman berättar: Historien bakom bilden

1956 blev jag som 17 åring student från Åggelby svenska samskola och samma höst var jag anställd hos Per-Olof Jansson på Telefilm AB i laboratoriet på Fredriksgatan.  Konventsordförande Tom Simons intervjuade då invånare i en konstnärskoloni mitt emot min gamla skola, i den övergivna Oulunkylän Suomalainen Yhteiskoulu. Jag tog bilderna av konstnärerna Jaakko Somersalo, Pirkko Lantto och Åke Mattas. Reportaget trycktes i skolans konventstidningen Noctiluca. Jag fotograferade med min i Tyskland inköpta 6x6 Rolleicord. Filmen var 100 ASA Kodak som jag framkallade i färsk Promicrol, vilket gav finare negativ än den av Telefilm använda D-76. För fotograferingen lånade Prolle sitt elektroniska blixtaggregat med två blixtar kopplade med en lång kabel. Reportaget fick berömmande kritik. Jag minns hur en annan konventstidning undrade om fotografen Clas Nordman verkligen var konventsmedlem.  Bilden av Åke Mattas är således publicerad 1956 i konventstidningen Noctiluca, men även i HBL för ett tiotal år sedan - utan min vetskap och utan att nämna fotografen.

From Petersburg With Love

För två år sen sa Andrej: "kom om två år!" Och så blev det. Andrej Scherbakov-Parland bor nu med sin familj i S:t Petersburg, och han hade tid och möjlighet att ta hand om oss under Kristi Himmelsfärdshelgen, precis som planerat. Och det blev en toppenutfärd, tack vare Andrej!

Det tycks vara så att ju längre bort vi åker, dess fler deltagare samlar utfärderna. I Dorpat var vi över 20, i Petersburg prick 20. Och också här hade vi deltagare ur den yngre generationen med oss, hela tre AFK-ungdomar.

Vädret var omväxlande. Ibland regnade det ordentligt, ibland sken solen så vi svettades när vi promenerade efter Andrej längs Petersburgs kanaler med kamerorna riktade mot broar, båtar, hus, duvor, halvnakna mänskor uppe i fönster och på balkonger. Det hände sig att någon steg fel och slog sig och måste ta taxi hem till hotellet. Alla var inte med på alla turer med Andrej, en del gick egna vägar och det var ett ständigt ombyte i följet.

Som tur var sken solen hela den första dagen under kanalvandringen, som avbröts bara av kafébesök och middag på Idioten. Rekommenderas. Det sistnämnda. Det blev en lång vandringsdag, vi startade ettiden utanför hotellet (Vasilievsky, på ön med samma namn) och tillbaka där var vi, som höll ut längst, först åttatiden på kvällen.

Andra dagen regnade det, men då hade vi planerat in ett besök på Peter-Paulfästningen med sina muséer, och fick vara inomhus en stor del av dagen. Och jag är säker på att vi kommer att se några regnvåta bilder tagna från spårvagnsfönstret på tävlingen! Men även den dagen var lång och solen kom fram när vi lämnade fästningen och vandrade runt med Andrej i andra kvarter, åt på fiskrestaurang och tog metron till Dom Knigi, den stora bokhandeln mitt i stan. Där hade vi redan splittrats och några sista tappra vandrade därifrån hela vägen till hotellet i den varma kvällssolen och det var alldeles underbart.

På lördagen, återresedagen, har vi gett Andrej "ledigt" och var och en går eller åker på sina egna utfärder, och det är från den här dagen det kommer att bli mest spännande att se tävlingsbilder - vem har varit var och sett vad?

Vad är det mest iögonenfallande i Petersburg? Jo, de vackra kvinnorna! Vi lägger alla överraskat märke till dem. Långa, slanka, välklädda. En annan företeelse man inte kan undgå att märka är hur rent och snyggt och modernt det är. Den som tror att Petersburg är ett postsovjetiskt Leningrad med nytt namn, den misstar sig.

Av praktiska skäl åkte vi kryssningsfärja, Princess Maria, med avgång onsdag kväll från Helsingfors och tillbaka i Helsingfors söndag morgon. Två nätter på båten och två på fyrstjärnigt Sokoshotell. Inklusive frukost och middag på båten lite över 400 euro för hela resan.

Några missöden? Inte egentligen, om man alltså frånser att en person föll och slog sig, och en annan trodde sig ha blivit bestulen på pass och pengar på hotellrummet, men hade bara stoppat undan dem så väl i kappsäcken att hon själv inte klarade av att hitta dem.

CS

Höstutflykten till Fagervik

Den 9.9.2012 strålade knappa 20-talet AFK:are samman vid Prästgårds café i Fagervik, Ingå, med intentionen att tillbringa dagen i omgivningen kring Fagervik gård. Efter att kamerorna värmts upp med en liten session kring caféet och i den fina parken nedanför herrgården samlades gruppen för att inta kaffe med dopp, innan vi i samlad tropp gick upp mot kyrkan för en privat visning. Vår värd var Rina von Frenckell, en av de nuvarande ägarna till herrgården.

Kyrkan är byggd i trä och stod klar 1737. Inne i kyrkan finns bl.a. Finlands äldsta i bruk varande orgel, som för övrigt lär ljuda bäst när det är som fuktigast på våren och hösten. Kyrkan i privat ägo kan hyras för t.ex. bröllop.

Efter kyrkobesöket promenerade vi vidare mot herrgården, där vi blev påhälsade av två glada fyrbenta varelser med mycket energisk svansföring (herrgårdshundarna). Promenaden fortsatte mot den kinesiska paviljongen som finns på en holme cirka en kilometer från herrgården. Paviljongen byggd på 1780-talet ligger vid en liten vik som just då badade i solsken, precis perfekt för att inta den picknickmat som undertecknad inte kommit ihåg att ta med. Men de som hade mat med såg ut att ha det bra på strandklippan.

Vädret var på vår sida trots att det tidvis ganska starka solskenet ställde till med lite utmaningar vid utefotograferingen. Men som tur var fanns det mängder av olika motiv att välja på: interiörer, arkitektur, landskap, natur, fotografer mm. En skön dag med ett mycket lyckat utflyktsmål med andra ord. Rekommenderas för besök även utan AFK-sällskap!

Frasse

Stafettkarnevalen 2012

Ingen maj utan Stafettkarneval. Och ingen karneval utan AFK. För tredje året i rad hade AFK en överenskommelse med Stafettkarnevalsarrangörerna att vi fick fota karnevalen mot att vi donerar ett antal bilder. I år var en dryg handfull sportfotografer på plats på Olympiastadion, för att fota Europas största årligt återkommande skolidrottstävling (över 10 000 deltagare).

Som vanligt sken solen, det vimlade av springande ben och oljudet var nästintill olidligt när hejarklackarna satte igång. Live musik fick man också möjlighet att fotografera i form av Ronya och Redrama.

Hur många karnevaler det ska ta innan man lär sig ta bilder på så här pass rörliga motiv vet jag inte, men jag får nog delta på nytt nästa år igen (om vi igen har samma överenskommelse), för ännu har jag inte lärt mig.

Frasse

Redaktörens rader: Flitiga flickor

Tre AFK-medlemmar av kvinnligt kön lyckades i somras komma in på Hangö Sommarunis "Fotoskola", med start i början av augusti och sedan blir det tre dagar i oktober, tre i februari, tre i maj och en utställning sommaren 2013. En av dessa tre lyckliga är undertecknad, som hoppade högt av fröjd när jag antogs. Hur länge har jag inte väntat på en kurs av det här slaget, en som inte pågår bara ett veckoslut och inte heller räcker ett helt skolår eller mera!

Nå, nu får vi se vad kursen är värd, men det den i alla fall redan åstadkommit är ett flitigare fotograferande. Jag tror att jag kan tala för oss alla tre, men definitivt för mig själv. Och dessutom: äntligen har jag börjat gå in på menyn för att ändra kamerainställningar efter hand som de behövs. Alltså: jag har HITTAT inställningarna (= läst manualen bättre, hm, hm...). Framför allt har jag helt slutat använda P. P är förbjudet på kursen. Det är bra det. Helmanuellt skall det vara, eller halvautomatiskt åtminstone, och här vet jag att jag pratar för oss alla tre. Så lite behövs det, bara några dagars kurs och man blir manuell!

Ser redan fram emot oktober.

Christine

Efterlysning: Diskussion kring begreppet bildmanipulation

Definition

"Bildmanipulering eller fotomanipulation, är att ändra ett originalfoto så att det får ett nytt innehåll och betydelse, men ofta inte mer än att man kan känna igen en del av utgångsbilden. Fotomanipulation kan också innebära att sätta samman flera fotografier till en ny komposition, även om sådana bilder i konstsammanhang vanligtvis kallas fotomontage eller collage" (Wikipedia)

Tävlingsregler för AFK, allmänt

I AFK tävlar vi med påsiktsbilder i svartvitt eller färg, samt med diabilder som kan vara antingen svartvita eller i färg. En påsiktsbild kan vara en traditionell fotoförstoring, en digital utskrift eller en laserkopia. Om inte annat bestämts för en tävling kan påsiktsbilden vara egenhändig eller kommersiellt framställd...

I vissa tävlingar kan styrelsen med särskilt omnämnande begränsa deltagandet till omanipulerade bilder. En bild anses vara manipulerad, om bildelement har lagts till eller tagits bort eller om det har gjorts byte av färg i bilden. I diabildstävlingar anses också sandwich-montage och reprofotografi av en kopia vara manipulation, medan beskärning av dia-bilden inte är det.

Månadens bild

I Månadens bild tävlas med påsiktsbilder i två deltävlingar per månadsmöte: svartvitt och färg. För att alla medlemmar skall ha möjlighet att delta är alla tekniker och framställningssätt tilllåtna...

Styrelsen kan också inkludera deltävlingar med omanipulerade dia-bilder i tävlingsprogrammet.

Kommentar och förslag till diskussion

AFK:s regler härstammar tydligen från de tider när bildmanipulation inte var så vanligt som i dessa dagar med nästan obegränsade möjligheter till manipulation med dagens softor. AFK:s regler tillåter enligt ovan bildmanipulation i de flesta deltävlingar förutom de ovannämda diabilderna.

Bildmanipulation borde uteslutas från månadens bild utom då det är bestämt att det är tillåtet för den tävlingen ifråga.

Som bildmanipulation bör inte räknas att man ändrar lite på kontrast, på tonskala, att man beskär, korrigerar persepektiv mm. När det gäller HDR bilder måste det diskuteras inom AFK. Min personliga åsikt är att bilder motsvarande HDR- förr kunde skapas med mörkrumsarbete: exponering, framkallning, upp- lättning och avskärmning (med pjatt och kartonghål). Dessutom är det möjligt att direkt ta HDR-bilder med mera avancerade kameror utan att sandwicha dem. För min del kunde HDR bilder räknas som omanipulerade.

Borttagande av störande bildelement

Frågan är kvistig och hör delvis till bildmanipulation. Att ur bilden avlägsna något litet störande element, ett skräp, som man inte märkt vid fotograferandet, tycker jag inte bör räknas som bilmanipulation, eftersom man hade kunnat göra det för fotograferandet. Men vid bilder typ "det avgörande ögönblicket" måste man lämna bilden som den var.

Och när det gäller manipulerade bilder och här främst införande av bildelement från någon annan bildkälla (stockfoton fron t.ex. internet) anser jag att de bilder som man genom montage har infört i originalbilden skall vara fotade av en själv och inte kopierade från nätet, speciellt när det gäller naturfoton i sedvanlig bemärkelse (se Terje Hellesö).

Vårutfärdstävlingen

Manipulering av diabilder är tillåten, förutom reprofotografi. Punkten är delvis oklar här. Om det är tillåtet att manipulera dia bilder varför är det då tillåtet att manipulera bilder men inte reprofotografera. För montage behövs det i allmänhet att två eller flera bilder repas (på varandra) vid diakopiering. Punkten antar jag att avses här beröra reprofotande av en färdig papperskopia men den är oklar, (se 3. kapitlet i början av AFK:s regler "Några definitioner").

Slutligen

Bildmanipulation har ett negativt rykte främst inom naturfotografi. Man talar nuförtiden om terjade bilder (i Sverige har: Språkrådets nyordslista för 2011 utkommit. Bland årets nyord finns bland annat begreppet "terja", som enligt Språkrådet innebär att manipulera ett fotografi i bedrägligt syfte.) Och en allmän kommentar man ofta får höra när en bild är riktigt lyckad: har du photoshoppat den? Det kan därför vara bra för AFK att ha tydliga regler över hur vi förfar i vår tävlingsverksamhet.

Richard Creutz